ב-1 באפריל נפטר יקואטארו קאקהאשי, המקים והבעלים של Roland Corporation. עם זאת, חלקים מהנשמה שלו ימשיכו להתקיים בעשרות הסינטיסייזרים, מכונות התופים, האפקטים ושאר מכשירים שהמציא או שהיה קשור בייצורם. אין סוף פקודות MIDI (השפה שהגה), ימשיכו כנראה להדהד את גאונותו עוד הרבה זמן. בשנת 1960 הקים קיהאשי את Ace Electronic Industries, שהתמקדה ביצור אורגנים ומכונות מקצבים (מכונות תופים בסיסיות ללא יכולת תכנות מקצבים). עם הזמן הפכה החברה לשלוחה היפנית של חברת האורגנים המונד. קאקהאשי עזב ובשנת 1972 הקים את Roland, שהתמקדה בשוק המוסיקה והאודיו ויצרה עשרות מכשירים לאורך השנים.ברשימה זו בחרנו להתמקד בכמה דגמים פורצי דרך, לצד דגמים שנוטים להישכח בבהלה האנלוגית הנוכחית.
CR-78
מכונת קצב עם 34 מקצבים בסיסים כמו ׳ואלס׳, ׳רומבה׳ וכו׳, שנועדה ללוות נגני אורגן, אבל אפשרה (בעזרת מכשיר חיצוני) לתכנת ואפילו לשמור 4 מקצבים חדשים.
John Foxx - Mr No
TR-808
כתבות, מאמרים, אלבומים, וסרטים הוקדשו למכונה הזו ולמהפכה שעשתה. ה-TR 808 , שיוצרה בין השנים 1980-1983, נחשבת לאחת מפריצות הדרך המשמעותיות של קאקהשי. זוהי אחת המכונות הראשונות שאפשרה תכנות פשוט של מקצבים. 16 צלילי תופים, שליטה נפרדת על פרמטרים של כל צליל, יכולת ליצירת לופים ארוכים יחסית, ובכל זאת - כשיצאה לשוק נחשבה נחותה וספגה ביקורות קשות. מאחר והסאונד שלה (האנלוגי) היה פחות ריאליסטי יחסית למכונת התופים המתחרה בשוק - Linn Drumm LM1, שהייתה מבוססת סמפלים. אבל לאט לאט ה-808 תפסה את מקומה בעולם המוזיקה, ומאז שיצאה לשוק היא בשימוש בכמעט כל ז׳אנר מוסיקלי אפשרי. קשה לבחור קטע אחד מתוך אין סוף אפשרויות ובכל זאת איג׳פשן לאבר שביקר בתדר לפני כמה שנים, נחשב לאחד מאשפי המכונה.
The Egyptian Lover - Egypt, Egypt
TR-909
האחות הקטנה של ה-808, יוצרה בין השנים 1984-1985. הפעם חלק מהסאונדים מבוססי סמפול, לצד מספר צלילים אנלוגיים וכן חיבור MIDI (הסבר בהמשך). גם הפעם נחשבה ה-909 למכונה פחות מוצלחת מהמובילים בתחום (Oberheim, Linn) כי נשמעה פחות ריאליסטית, אבל כנראה שהסאונד הנ״ל ומחירה הנמוך יחסית הפכו אותה לסטנדרט של מפיקי ההאוס והטכנו. ציטוט מהקטע הבא מסביר את היחס של המפיק למכונת התופים שלו:
Now i'm laying down to sleep, I pray to the lord my soul to keep, If i should die before i wake, my 909 is what i'll take.
Rude 66 - My 909
TB-303 +TR-707 + TR-727
שווקה בהתחלה כמכשיר שמנגן בס בשביל ללוות גיטריסטים בזמן התרגול. TB - Transistor Bass. גם מכשיר זה לא נחל הצלחה יתרה, כתוצאה מזה דיג׳יים ומפיקים השיגו אותו במחיר נוח ועשו היסטוריה עם הסאונד שלו. בקטע הבא, שנחשב לקטע האסיד הראשון, אפשר לשמוע את ה TB מבעבע לצד שתי מכונות תופים נוספות מבית היוצר של רולנד. ה TR-707 הגרסה הזולה יותר של ה-909, וה- TR-727 האחות הלטינית - אותה מכונה רק עם סאונדים שבטיים.
Phuture - Acid trax
TR-808 + TB-303
קצת לפני שהאסיד פרץ, מפיק הודי הוציא אלבום שכולו ראגות מבוססות על סינטים. בקטע הבא אפשר לשמוע את ה TR-808 ואת ה TB-303 מנגנות יחד.
Charanjit Singh - Raga Lalit
SH-101
יוצר ב-1983 בשלושה צבעים כחול, אדום ואפור צבאי. הגיע עם ידית שאפשרה להחזיק אותו כמו גיטרה. סינטי מונופוני (אפשר לנגן צליל אחד כל פעם) עם אוסילטור אחד, פילטר פשוט וסיקוונסר פנימי. מה עוד צריך בחיים? גם סינטיסייזר זה מופיע בעשרות קטעים, שתי סיבות הובילו לבחירת הקטע הבא:
1. הקטע הבא מכיל 90% SH-101 כולל כל התפקידים המלודים וחלק מהתפקידים הריתמיים.
2. מקור השם ללייבל קונפיוזד מאשינז
Confused Machines - Skanfrom
MC-202
ה mc 202 יוצר בשנת 83. מבחינת הפונקציות שלו הוא דומה מאוד ל 101 אבל כולל סיקוונסר פנימי שעובד כמו ה-303 ובנוסף מאפשר להקליט 2 ערוצים (!) אלסנדרו קורטיני הקליט את כל האלבום שלו, Sonno, כשהוא משתמש ב-MC 202 ופדאל דיליי בלבד, ומקליט למכשיר הקלטה נייד. השמועה מספרת שהוא עשה את זה תוך כדי טור עם Nine Inch Nails.
Alessandro Cortini – Voltaggio Solitario
TR-606 + TB-303 + MC-202
לפני מספר שנים הוציא אמן הטכנו השוודי אלבום שנוצר כולו על המכונות הקלאסיות של רולנד. שמות הקטעים על שם המכשירים שהיו בשימוש (הוא רק השמיט את האפקטים, מהעטיפה עולה חשד סביר שהשתמש ב- Echo Space אחד או יותר)
TM404 - 202/202/303/303/606
SH-02 + RE-201 / Jupiter 8
ה- SH-02 הוא מעין אח גדול ל-101 שהוזכר קודם יוצר בין השנים 1978-1979 ההבדל העיקרי שהוא מכיל 2 אוסילטורים שיוצרים סאונד שמן יותר. בתחילת הקטע הבא שומעים את ה-SH-02 עובר דרך RE-201 הוא ה space Echo האגדי - אפקט דיליי מבוסס על טייפ הידוע יותר מאזורי הדאב. בהמשך מצטרף חבר נוסף ממשפחת רולנד - ה- Jupiter 8, שמכיל 16 אוסילטורים ,יכולת לנגן 8 קולות במקביל (דבר לא מובן מאילו בעולם האנלוגי הפרימיטיבי) ועוד שלל פיצ׳רים מרהיבים אבל - אין MIDI.
Duran Duran - Save a Prayer
Juno 60 /6 / 106
סדרת הג׳ונו היא אחת הסדרות הפופלאריות של רולנד, שהמשיכה להתפתח עם השנים.
ג׳ונו 6 איפשר לנגן 6 קולות בו זמנית, לשמור סאונדים והיה סינטיסייזר יציב יחסית הודות לאוסילטורים האנלוגיים שלו שנשלטים דיגיטלית.
עוד תוספת חשובה היא אפקט ה Chorus בעל אופי יחודי לרולנד בשם Ensamble. אפשר לשמוע את הג׳ונו בהמון סגנונות החל ממצעדי שנות השמונים דרך וטכנו ועד אמביינט איזוטרי ואפילו במוזיקה מזרחית
Pet Shop Boys - West End Girls
Alpha Juno
אחד הסינטים הפחות זוהרים של רולנד. תוספת מאוחרת למשפחת הג׳ונו אם סאונד פחות חם וממשק פחות אינטואיטיבי מהג׳ונו המקורי.
Dopplereffekt- Master Organism
D-50
סדרת ה-D של רולנד יצאה במקביל לסדרת ה- האגדית של ימאהה עם יתרון בולט מאוד - תפעול פשוט. סדרת ה DX של ימאהה אומנם הציגה שיטת סינטזת צליל חדשה אבל תכנות הסאונד היה מסורבל מאוד.
New Order - Vanishing Point
או למי שמעדיף > Enya - sail away
MC-303 Groovebox
בשנת 1996 יצאה לאור ה-mc 303, תחנת עבודה שכללה סיקקנסר מרובה ערוצים, סינטיסיזרים ומכונת תופים. ברולנד קראו לקופסא גרוב בוקס והשם הפך לשם גנרי לכל תחנות העבודה מסוג זה. בשנת 1999 גרנד רויאל הלייבל של הביסטי בויז (שהשתמשו בתחילת דרכם ב808), הוציאו אוסף בשם At Home With the Groove Box, בו קטעים שנוצרו על גרוב בוקס בלבד.
BECK - Boyz