לכבוד יום הסינתיסייזר הבין-לאומי שיתקיים ב-23.5.17, מכללת BPM במאמר אורח שסוקר את 3 הסוגים הפופולאריים ביותר שנמצאים כיום בשימוש. במהלך המאמר נעבור על הסוגים, נדגים את השימוש שלהם מאז ראשיתם ועד היום, וניתן לכם אפשרויות להתנסות חינמית עם כל הסוגים

הסינתיסייזר לאורך השנים

הסינתיסייזרים הראשונים בעולם ראו אור כבר בסוף המאה ה-19! הכלי האלקטרוני התחיל כיחידה במשקל של כ-200 טונות (!), והייתה מונעת ע"י גנרטורים אלקטרומגנטיים, ונקראה טלהרמוניום (Telharmonium). בעשורים העוקבים להמצאת הטלהרמוניום, מספר רב של ממציאים ניסו להמציא מחדש את הכלי עם פטנטים שונים שהביאו סוגים מגוונים של שימוש, סאונד ואופן נגינה. דוגמה לכך הוא הטרמין (Theremin), שהומצא ב-1919 ונוגן ללא מגע ישיר עם הכלי! הסאונד המצמרר שלו הפך מיד לפופולארי בקרב יוצרי סרטי אימה באותה תקופה.

סשן הקלטות תרמין לטובת סרט המדע הבדיוני "כשהעולם עמד מלכת" מ-1951

The Day The Earth Stood Still 1951 - Theremin studio session.

אבל רובן המוחלט של ההמצאות לא זכו לתהילה רבה, זאת עקב חוסר נגישותן לקהל הרחב. עד שבשנת 1963, הממציא בוב מוג (Bob Moog) קיבל את ההשראה לשלב את טכנולוגיית הסינתיסייזר יחד עם מקלדת לנגינה (בדומה לקלידי פסנתר). החל מאותו רגע, זה היה רק עניין של זמן עד שאותו סינת'יסייזר יהפוך לאחד מכלי הנגינה המשמעותיים בעולם המוזיקה, ויקבל מספר וריאציות שנמצאות בשימוש עד היום!

הסינתיסייזר הקלאסי
אז כמו שציינו, בוב מוג המציא את הסינת'יסייזר עם המקלדת. יש לציין שהסינת'יסייזר ה"קלאסי" הזה גם כן עבר המון תהפוכות מאז שנוצר.
בראשית דרכו, הסינת' הקלאסי היה מונופוני, כלומר ביכולתו לנגן רק קול אחד בו-זמנית. המשמעות בזמנו הייתה שהמון מהשימוש בו היה לאפקטים מיוחדים שהסינתיסייזר יכול היה לספק להפקות שחיפשו סאונד חדשני.

דוגמה לשימוש אומנותי הוא 'On The Run' מהאלבום 'Dark Side Of The Moon' של פינק פלויד 

On The Run

לאחר תקופה לא קצרה בה השימוש בסינת'יסייזר היה נחשב מאוד אומנותי, ואף אוונגרדי, חברות כלי הנגינה החלו לצאת אחת אחר השנייה בחידושים לסינתיסייזר שהפכו אותו ליותר נגיש, ביתי ובעיקר מתאים למוזיקאי הביתי שרוצה להשתמש בו ליצירה ונגינה. לקראת סוף שנות ה-70, בעיית המונופוניה נפתרה ויצאו לאור סינת'ים פוליפוניים (בעלי יכולת לנגן מספר קולות בו"ז), ואפשרויות נוספות כמו יכולת שמירת סאונדים והגדרות מדויקות (פריסטים), הכניסו את הסינת' לתור הזהב שלו שהחל בסוף שנות ה-70 והמשיך לעשור שאחריו.

אחד השימושים האייקונים הראשונים בסינת' ככלי מוביל בהפקה, החידוש ל-'Bette Davis Eyes' מ-1981

Kim Carnes - Bette Davis Eyes (HQ)

באופן הדרגתי, הסינת'ים מצאו שימושים מרכזיים יותר ויותר, ואף הפכו כטריגר ליצירת ז'אנרים שלמים שמבוססים על השימוש בסאונד שלהם, כדוגמת הסינת' פופ, ועד האלקטרוניקה המודרנית של היום. לחצו כאן ללינק לפלאג-אין חינמי המדמה את סינת'יסייזר Juno האגדי של חברת Roland

הסיקוונסר ()
כבר בשלבים המתקדמים שלפני עידן בוב מוג של יצירת הסינת'יסייזרים, הומצאו מספר סינתיסייזרים שלא נועדו לנגינה בזמן-אמת.
אותם סינת'ים פעלו על מנגנון שנקרא סיקוונסר, כלומר נגינה של פקודות רשומות מראש, שלעיתים גם היו חוזרות על עצמן.
ניתן לשמוע סינת'ים מהסוג הזה בכמה וכמה הפקות משנות ה-70, אך בשנת 1980 הייתה ההמצאה שבאמת שינתה את חוקי המשחק. חברת רולנד (Roland) המציאה את ה-TR-808, סינת'יסייזר התופים שהיווה אלטרנטיבה זולה יחסית ל-Linn LM-1, מכונת התופים הראשונה שהומצאה ועלתה פי 5 ממנו (כ-5000 דולר!).

מכונת התופים, שמטרתה לראשונה הייתה להיות כלי עזר ליצירת סקיצות ליצירות, התחילה לקבל שימוש ברחבות הריקודים. הסאונד הרפטטיבי וחסר התלות בנגנים חיים וקלות השימוש הביאו אותו, יחד עם ה-TB-303 (סיקוונסר באס מאותה חברה), ליצירת ז'אנר הדאנס האלקטרוני, ובכך גם עשרות ז'אנרים ומאות יצירות שזכו להפקה בשימוש עם המכשירים הללו.

'I Feel Love' נחשב ללהיט הדיסקו הראשון שכלל מוזיקת הרקע שלו הייתה מסונתזת

Donna Summer - I feel love

השימוש בסאונד מכונות התופים האלה בסופו של דבר התפשט גם לז'אנרים של היפ-הופ, ועד היום הסאונד האייקוני של מכונת ה-808 הוא כלי סטנדרטי ליצירת ביטים במוזיקה עכשווית. לחצו בכדי להתנסות בגרסה אינטרנטית של מכונת התופים האגדית ה-808

הווקודר (Vocoder)
הווקודר מבוסס על טכנולוגיית קידוד וסינתזה של הקול האנושי שיועדה בתחילה לתקשורת ממוחשבת.
לאחר התפתחות השימוש בסאונדים אלקטרוניים בהפקות ויצירות, גם הטכנולוגיה הזו עברה את ההסבה לשימוש מוזיקלי מהר מאוד.
לעיקרון הזה יש מספר מנגנונים שונים שהביאו גם להולדתם של ה-Talk Box וה-Auto-Tune, אך האפקט המתקבל יחסית דומה בכולם. רובן מבוססות על השימוש בקול האנושי בכדי לבצע סינון של המידע המוזיקלי של הסינת' בכדי שיתקבל אפקט של "קול רובוטי".

אחד מהשימושים המפורסמים הראשונים בטכנולוגיה היה של סטיבי וונדר

Stevie Wonder Talkbox Medley (Close To You / Never Can Say Goodbye)

מאז, אותו מנגנון מצא עצמו בהפקות אלקטרוניות מיינסטרימיות, כאשר הבולטות מביניהן הן ההפקות של דאפט פאנק.

'Starboy' של The Weeknd, ניתן לשמוע את הווקודר (1:38)

The Weeknd - Starboy (official) ft. Daft Punk

לחצו כאן ללינק לפלאג-אין ווקודר חינמי

 

לאיוונט יום הסינתיסייזר הבינלאומי בתדר
ֿSynth City - עמוד הפייסבוק הרשמי של יום הסינתיסייזר הבינלאומי
*בהכנת הכתבה השתתפו חברי צוות מגמת סאונד של מכללת BPM